AM-moped

MOPEDKURS:
Allt ingår - Teorimaterial, teorilektioner(lärarledda) och körlektioner(manöverbana+i trafik).
Pris: -Klicka här- för aktuell prislista

Kursen hålls på vår körskola i Lomma. Ni kan se tillgängliga datum samt boka direkt online -klicka här-

Vad gäller vid AM/moped-utbildning?
För att få övningsköra med Moped klass I måste du:
* Vara minst 14 år och 9 månader gammal.
* Ha ett giltigt körkortstillstånd som du kan ansöka genom att -Klicka här-
* Tänk på att övningskörning endast är tillåtet hos behörig utbildare, privat övningskörning är inte tillåtet.
OBS! Det är tillåtet att genomföra den teoretiska delen även om man är yngre än 14 år och 9 månader eller saknar körkortstillstånd.
För att sedan få ditt AM-körkort måste du också:
* Ha genomgått utbildningen på minst 12 timmar
* Vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här i minst 6 månader.
* Ha fyllt 15 år.
* Ha gjort ett godkänt teoriprov hos Trafikverket.

Upplägg:
*Teorin består av 8 timmars lärarledd undervisning som är uppdelad i 2 lektionstillfällen (4 timmar per lektionstillfälle). Kompletterande teorifrågor ingår för självstudier.
*Körningen består av 4 timmars lärarledd undervisning som är uppdelad i 2 lektionstillfällen. Lektion 1 består av olika manöverbanor som tar ca.1 timme och 30 minuter. Lektion 2 sker i trafik och tar ca.2 timmar och 30 minuter.

OBS MYCKET VIKTIGT!

Innan du gör ditt teoriprov måste du ha genomfört HELA den  obligatoriska utbildningen på minst 12 timmar. Först efter fullgjord utbildning kan vi rapportera detta till Transportstyrelsen så att du får göra ditt teoriprov.
Det här gäller för dig som är under 18 år
  • Du som är minderårig när ditt prov bokas, alltså under 18 år, måste ha betalat ditt prov senast 25 timmar innan provstart.
  • Om provet inte är betalt senast 25 timmar innan provtiden avbokas det automatiskt och du får då ingen skuld hos Trafikverket.
  • För att underlätta för dig att komma ihåg att betala provavgiften skickar Trafikverket information, både via sms och mail, 5 dagar innan provtillfället. Om provet fortfarande är obetalt 48 timmar innan provtillfället skickas ytterligare en påminnelse.
  • Betalningsregeln omfattar inte avgiften för den fotografering som är obligatorisk innan prov. Du kan betala avgiften för fotot först efter att du har fotograferat dig. Du betalar avgiften med betalkort eller Swish i Trafikverkets bokningstjänst, vänligen -Klicka här- för att betala din avgift. Du kan även välja att betala den via faktura.
  • Vårdnadshavare till minderåriga har möjlighet att logga in i trafikverkets bokningstjänst för att boka och betala prov för den som är minderårig.

*Trafikskolan förbehåller sig rätten att ställa in lektioner när vi bedömer att vädret(väder/vind/underlag/siktförhållanden etc) inte är lämplig för övningskörning. Denna bedömning gör vi med hänsyn tagen till elevens säkerhet och lärarens arbetsmiljö.

Anmälan(kostnadsfritt):

Video till föräldrar